Siłownia w domu

Siłownia domowa jest za pewne zagadnieniem, które jak bumerang powraca do nas co jakiś czas, ale rzadko kiedy coś z nim robimy. Rozmyślać zaczynamy, gdy wpada nam w oko jakiś sprzęt fitness w sklepie sportowym, gdy psuje się pogoda za oknem i nie możemy uprawiać naszych ulubionych aktywności fizycznych na świeżym powietrzu, albo gdy po prostu odczuwamy potrzebę treningu, ale siłownia komercyjna albo nie jest miejscem, do którego lubimy chodzić, albo jest nam nie po drodze.

Jeżeli któryś z powyższych argumentów dotyczy właśnie Ciebie, to się ciesz i bierz się za realizację marzeń. Siłownia domowa, którą stworzysz będzie zawsze w pobliżu i będziesz zawsze ją mieć na wyłączność. Nie masz miejsca? No cóż, zależy na co? Niewiele jest osób na Świecie, które mogą sobie pozwolić na to, by ich siłownia domowa wyglądała jak duży klub fitness i znalazły się w niej wszystkie urządzenia z katalogu producenta. Wystarczy, że przy tworzeniu domowej strefy treningowej, skupicie się na sprzęcie, który zajmuje relatywnie niewiele miejsca, a daje maksymalne efekty treningowe, które szybko zaobserwujecie i z których będziecie usatysfakcjonowani.

Pod spodem znajduje się lista podstawowych akcesoriów treningowych, które powinniście mieć na uwadze, ponieważ dadzą one wam możliwość trenowania wszystkich partii mięśni i sprawią, że Wasza siłownia domowa będzie kompletna, a zarazem nie zajmie połowy mieszkania.

  • Mata fitness – niezbędna przy wykonywaniu ćwiczeń z użyciem ciężaru własnego ciała i do rozciągania. Jeżeli nie masz przekonania do tej formy treningu, poczytaj o nim i zapoznaj się z ćwiczeniami. Przekonać Cię może wizyta w klubie fitness i zapisanie się na zajęcia typu pilatess, aby zrozumieć jak ważny jest to trening i że wzmacnia on mięsnie całego ciała i czyni nasz organizm sprawniejszym i odporniejszym na przeciążenia i kontuzje. Koszt maty jest niewielki, łatwo ja złożyć i przechowywać, a efekty ćwiczeń są bezcenne!
  • Obciążenia – są podstawą przy treningu siłowym. Kup takie, których możesz używać przy robieniu przysiadów, skrętów tułowia różnego rodzaju skłonów i innych, a przy okazji będzie można je założyć na sztangę. Najlepszym wyborem będą obciążenia olimpijskie typu TRI Grip, które dzięki wyrzeźbionym uchwytom pewnie trzyma się w dłoni.
  • Sztanga – najbardziej efektywne ćwiczenia, które są podstawą każdego treningu siłowego to przysiad, martwy ciąg, wyciskanie sztangi leżąc, wiosłowanie, unoszenie sztangi nad głową oraz wiele innych – do tego konieczna jest sztanga. Obciążenia na szczęście już masz, prawda?
  • Ławka ze stojakiem regulowanym pod sztangę – są konieczne, aby wykonywać ćwiczenia ze sztangą w sposób bezpieczny i efektywny. Należy kupić ławkę z regulacją podparcia, a stojak umożliwiający regulację wysokości, aby można było go używać zarówno podczas wyciskania sztangi leżąc, jak i przy wykonywaniu przysiadów.
  • Drabinka i drążek – drewniana drabinka montowana do ściany, może Wam się kojarzyć z archaizmem, z którym ostatni kontakt mieliście w szkole podstawowej, ale to podstawa w gimnastyce i może być ciekawym elementem dekoracyjnym wnętrza. Zdecydowanie efektywniej i bezpieczniej możemy wykonywać ćwiczenia na mięśnie brzucha, mając przy okazji dużo więcej dodatkowych opcji treningowych niż w przypadku ławeczki do brzuszków, która żadnych innych możliwości nie daje! Do drabinki ściennej możemy też przymocować drążek do podciągania.
  • Uprząż do treningu podwieszanego – mając drążek przymocowany do drabinki, albo chociaż hak przymocowany do sufitu, koniecznie zaopatrzcie się w to rewolucyjne akcesorium. Korzenie tego wynalazku wywodzą się z armii amerykańskiej. Podczas długich postojów w terenie, gdy żołnierzy roznosi siła, a najbliższa sztanga leży w bazie wojskowej oddalonej o 100 km, do lufy czołgu wystarczy podczepić tę niepozorną taśmę. Wykonasz na niej najbardziej pożądany i wartościowy trening  całego ciała, ponieważ uprząż służy przede wszystkim  do wykonywania ćwiczeń wielostawowych zarówno na górne, środkowe, jak i dolne patie mięśni i to wszystko wyłącznie z użyciem ciężaru własnego ciała!

Urządzenia Cardio do domu

Siłownia w domu, to oczywiście miejsce, w którym z powodzeniem można wykonywać trening cardio bez względu na pogodę. Tu też należy się dobrze zastanowić, jakie maszyny będą dla nas odpowiednie.

Bieżnie

  • Systemy amortyzacji zapewniają wysoką ochronę stawów (trening na bieżni może być dużo korzystniejszy niż bieganie po asfalcie lub innych twardych powierzchniach)
  • Możliwość regulowania poziomu trudności ćwiczeń oraz obciążenia
  • Możliwość wykonania wszystkich faz treningu na jednym sprzęcie – od rozgrzewki, poprzez trening właściwy, aż do etapu wychładzania organizmu.
  • Możliwość tworzenia własnych programów treningowych, dostosowanych do potrzeb użytkownika.
  • Możliwość kontrolowania akcji serca (szczególnie istotna w przypadku osób cierpiących na choroby serca).
Maszyny eliptyczne
  • Trening angażujący wszystkie partie mięśni.
  • Możliwość regulowania poziomu trudności ćwiczeń oraz obciążenia.
  • Doskonałe urządzenie do wykonania rozgrzewki przed treningiem siłowym.
  • Możliwość tworzenia własnych programów treningowych, dostosowanych do potrzeb użytkownika.
  • Szybka redukcja tkanki tłuszczowej – ok. 800 kalorii w godzinę.
  • Poprawa wydolności, czyli inaczej zdolność organizmu do podtrzymywania wysiłku o dużej intensywności w długim czasie.
  • Duże możliwości modelowania sylwetki – efekty widoczne już po miesięcznym treningu!

Rowery

  • Trening najmniej obciążający stawy.
  • Jedno z niewielu urządzeń cardio, zalecanych dla osób z zaburzeniami pracy serca.
  • Ze względu na niewielkie obciążenia dla organizmu w trakcie treningu, rowery treningowe często znajdują zastosowanie w rehabilitacji.
  • Najspokojniejsza forma treningu cardio, umożliwiająca wygodne oglądanie telewizji, lub korzystanie z innych urządzeń multimedialnych.
  • Wygodne wsiadanie i zsiadanie z roweru, a także wygodna i stabilna pozycja w czasie treningu (szczególnie w rowerach poziomych) powoduje, że bezpiecznie mogą na nim trenować osoby starsze i osoby z różnymi dysfunkcjami psychomotorycznymi.

Wiosła

  • Trening na wioślarzu symuluje wiosłowanie na łódce, angażując mięśnie ramion, barków, pleców, a także nóg, jeżeli ćwiczenie jest wykonywane poprawnie.
  • Ze względu na durze możliwości obciążenia, można efektywnie spalać kalorie.
  • Trening na wioślarzu jest treningiem anaerobowym w związku z czym możliwe jest budowanie mięśni.
  • Jeżeli ruch wykonywany jest w poprawny sposób, nie powinno dojść do przeciążenia stawów.

Indoor cycling – rowery spinningowe

  • Wierne odwzorowanie jazdy na rowerze szosowym.
  • Bardzo efektywny trening dla zawodników w warunkach domowych.
  • Możliwości regulacji geometrii roweru, według własnych preferencji.
  • Możliwość treningu z bardzo dużym obciążeniem, daje duże efekty w spalaniu tkanki tłuszczowej.
  • Samo urządzenie jest stosunkowo niewielkie, niedrogie i z pewnością przygotuje Cię do kolejnego sezonu rowerowego.