Trening Funkcjonalny

Trening funkcjonalny wywodzi się z rehabilitacji. Fizjoterapeuci często stosują go w terapii pourazowej u pacjentów z zaburzeniem sprawności ruchowej, powstałej na skutek kontuzji. Sportowcy różnych dyscyplin, już od wielu lat stosują trening funkcjonalny, by poprawić ogólną sprawność ruchową. Dziś jest to już zjawisko powszechne w sporcie zawodowym i co ważniejsze, również tzw. sportowcy amatorzy zaczynają korzystać z tej formy przygotowania motorycznego. Ich świadomość na temat potrzeby treningu funkcjonalnego, dedykowanego dla ich dyscypliny sportowej wciąż rośnie. Są oni w stanie sporo inwestować w swój rozwój pod kątem przygotowania motorycznego. Mam tu na myśli osoby, które decydują się rozwijać swoje pasje i marzenia związane ze sportem i w tej chwili mają na to środki oraz silną motywację. Powstaje więc duże zapotrzebowanie na ośrodki, w których uzyskają fachową wiedzę, opiekę, wsparcie, a także narzędzia niezbędne do rozwijania cech motorycznych dedykowanych ich dyscyplinie sportu.Trening funkcjonalny

Dobra strefa do treningu funkcjonalnego, to taka, która umożliwia rozwój takich cech motorycznych jak siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość i koordynacja ruchowa, niezwykle istotne w życiu codziennym jak i w sporcie. Należy jasno podkreślić, że same maszyny siłowe się do tego nie nadają, gdyż umożliwiają jedynie pracę odizolowanych grup mięśni. Trening funkcjonalny to naśladowanie ruchów, które często angażują mięśnie całego ciała, tak jak ma to miejsce w codziennych czynnościach i w sporcie. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy jedynie bazować na ciężarze własnego ciała. Strefa do treningu funkcjonalnego powinna być wyposażona w takie akcesoria fitness jak piłki lekarskie, kettlebells, hantle, gumy, liny treningowe, worki treningowe, piłki Bosu i inne. Dobrym dodatkiem są różnego rodzaju równoważnie, TRX lub uprzęże do treningu oporowego. Niezwykle pomocne okazują się także bramy do treningu funkcjonalnego, a także…maszyny siłowe! Najnowsze badania dowodzą, że są one bardzo pomocne (tak samo jak wymienione wyżej akcesoria), gdy chcemy wykorzystać efekt wzmocnienia po-aktywacyjnego (PAP) w kształtowaniu mocy mięśniowej. Koncepcja zakłada kompleksowy trening obejmujący wykonanie ćwiczeń oporowych przed podobnymi eksplozywnymi ćwiczeniami w tej samej serii ćwiczeń. W pierwszym etapie takiego treningu wykonuje się kilka ćwiczeń podstawowych, by po kilku minutowej przerwie przejść do ćwiczeń eksplozywnych lub wielokierunkowych (np. fragment gry). Dzięki tej metodzie możemy liczyć na większe wartości generowanej siły, lepszą jakość ruchu, zabezpieczenie przed kontuzją, większą świadomość ruchu, połączenie treningu siły i mocy z elementami techniczno-taktycznymi.